Pelik.
Pelik dan memang pelik. Pelik dengan sebahagian pelajar ataupun penuntut ilmu
yang meniru di dalam peperiksaan. Imtihan. Exam. Tidak kiralah siapa orangnya. Bidang agama, bidang bukan agama.
Yang peliknya penuntut ilmu di dalam bidang agama. Nama sahaja belajar agama.
Belajar pula bukan di tempat yang calang-calang. Gah konon-kononnya. Tapi
sayang, bila datang waktu imtihan, ada juga yang meniru. Tidak kiralah meniru
dengan cara yang macam mana sekalipun. Sama ada dibawa ‘toyol’ ataupun berbincang antara satu
sama lain di dalam imtihan.
Ada
yang berkata, boleh berbincang waktu imtihan.
Ada yang kata bincang waktu imtihan sebab nak tolong. Tolong la sangat kan. Nak tolong menjahanamkan
orang yang ditolong mungkin juga. Apa masalahnya kalau jawab soalan yang diberi
dengan apa yang ada di dalam diri sendiri. Akal panjang. Sudah nama pun peperiksaan, sudah tentulah secara
individu yang menjawabnya.
Nak kata bodoh,
marah..
Nak kata pandai,
megah..
Waktu
sekolah dulu teringat kata-kata seseorang.. “sapa yang tiru memang bodoh, kalau kantoi waktu
meniru memang 5 kali bodoh ataupun 5b.” Apa yang ‘b’ nya. Bodoh. Bangang. Bengap. Bahlul. Bengong. ( geqam
punya pasai )
“Hang
dapat pi la result baguih teqa mana pun, bukan hasil daqi kepala hang sendiqi..”
Tapi,
itu waktu sekolah. Tak kan nak samakan istilah ini dengan penuntut di
universiti pula. Nama universiti dah gah bukan main. Tapi, yang menirunya itu
kenapa..??
Ada
sahabat datang bertegur sapa selepas waktu solat lalu bertanya, “waktu exam ada kawan-kawan yang bincang meniru dak..???” Sebenarnya serba salah juga kalau
nak menjawabnya. Kemudian sahabat ini pun luahkan apa yang dipendamnya. “Ngaji saja tinggi, ngaji pandai, ‘ala tul ( straight ), tapi dalam
exam meniru bincang..” terdiam sebentar lalu menyambung, “rasa-rasa ada dak keberkatan ilmu yang dia orang belajar tu”.
Ana
memang setuju dengan luahan ini. Apa gunanya belajar tinggi-tinggi kemudiannya
dapat ‘pointer’ tinggi tapi bukan dari hasil diri sendiri. Ada akal tapi tak reti
nak guna. Eh silap, tak reti nak manfaatnya. Belum cukup umur katakan. Tak
boleh nak bezakan mana yang baik dan buruk. Budak hingusan pun cerdik lagi.
Ada
yang tulis jawapan di kertas soalan kemudiannya tukar kertas soalan dengan
kawan sebelah mahupun mana-mana sajalah. Ini namanya bangang, saja nak
pelingkup kawan. Harap belajar saja ilmu agama. Madah yang dijawab dalam imtihan juga berkaitan dengan madah
agama tapi saja nak malukan ilmu agama yang dipelajari.
Mungkin
ada yang tak puas hati dengan artikel ini. Bukan ‘mungkin’ tapi ‘memang’. Memang akan ada yang tidak puas
hati dengan artikel ini. Siapa…??? Siapa lagi bukan kalau bukan ‘pelingkup-pelingkup’ di dalam peperiksaan. Kalau tak
nampak depan mata, apa peduli. Masalahnya memang nampak depan mata. Bukan baru
sekarang nampak ‘keja
bodoh’ ini tapi
sudah lama.
Ada
akal, ada hati, ada ilmu, ngaji belajar tinggi sampai hujung dunia tapi buat kerja
bangang. Nasib baiklah bukan bangang abadi. Selepas ini bolehlah perturunkan ilmu pada ‘anak-anak murid’ dan jangan lupa pesan boleh meniru dalam ‘exam’ .
0 comments:
Post a Comment