Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Puasa Wukuf

Andai diutarakan 9 Zulhijjah, terdapat dua makna yang tersendiri. Iaitu esoknya raya ataupun berpuasa pada tika itu. Puasa sunat 9 Zulhijjah. Hari Arafah, Puasa Hari Arafah ataupun dikatakan sebagai  Puasa Wukuf. Mungkin jarang digunakan istilah ini. Ana pun baru tahu sahaja istilah ini. Dapat juga ilmu baru dari seseorang.

Ada kelebihan yang dijelaskan dalam dalil-dalil yang terpilih tentang kelebihan puasa sunat di hari tersebut. Yang menjadi masalahnya adalah orang yang diberi kesempatan ruang dan waktu yang cukup sempurna kiranya tapi tidak diambil peluang ini. Dan juga, jangan ditegah buat sesiapa yang ingin melaksanakannya walaupun ia sekadar sunat sahaja. Andai rasa ingin berpuasa, teruskanlah niat kita yang suci itu. Andai tidak ingin, jangan cuba-cuba melakukan sesuatu yang dikira ‘kurang bijak’. Dengan kata manisnya ‘bodoh’.

Andai sudah tidak berkesempatan tika tahun ini, sama-sama kita perbaharui niat dan mengharapkan diberi kesempatan waktu di masa yang mendatang. Andai diizinkanNya dan dipanjangkan umur. "Kalau yang dan tidak boleh berpuasa, janganlah nak buat rajin-rajin pula untuk berpuasa."  Sama-sama kita mengajak berbuat kebajikan walaupun kecil. Berusaha menuju ke arah yang lebih baik walaupun dirasakan diri sudah ‘terlalu baik’. Mudahan ada saham kita di sana kelak. Pakat ‘share’.

0 comments:

Post a Comment