Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

'Ujian'

Setiap langkah yang kita lalui perlu diteruskan walaupun apa jua natijahnya. Samada natijah yang kita mampu terima dengan redhanya ataupun natijah yang buatkan kita berat untuk menerimanya. Apa pun, sederap melangkah ke hadapan jangan disangkal apa yang berlaku di masa silam. Yang lepas, jadikan ianya sebagai satu wasilah dalam diri kita untuk terus kuat di dunia pinjaman. Gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya. Sekali mundur ke belakang, ayuh terus maju ke depan menuju arus. Melawan arus kehidupan. Sekali rebah tidak bermakna kita tidak mampu untuk bangun berdiri semula. Hakikatnya kita semua bermula dari bawah. Terkadang diuji dengan bentuk dugaan yang mampu mengundang seribu satu kekesalan hingga wajah tertunduk memikirkannya. Kejayaan yang sebenar-benarnya tika kita berhadapan dengan Allah s.w.t. di sana kelak. InsyaAllah. Kejayaan dalam memperoleh ‘hadiah’ selama mana penat lelah kita di dunia khayalan ini. Khayalan yang tidak pernah putus dari nikmat yang tidak kekal. Khayalan yang buatkan manusia terus leka dan lalai dalam menjalankan ibadah kepada Sang Agung.


Buat ‘adik-adik’ yang menghadapi peperiksaan samada UPSR yang telah lepas, mudahan yang terbaik dan buat ‘adik-adik’ yang bakal menghadapi PMR, SPM dan seumpamanya, mudahan yang terbaik diantara yang terbaik menjadi harapan.

Bittaufiq wannajah…!!!

2 comments:

..::♥hidayati♥::.. said...

untuk aku gak yng tgh final exam...;p

Darwisy Sufi said...

insyaAllah ya amurah..buat smuanya sekali yang menghadapinya..'ujian' dunia fantasi...

Post a Comment