Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

~14~

Ku merenung kembali,
Imbauan yang terpatri,
Bukan dalam kamus hidupku ini.
Sering kali menyusuri dalam rentetan diri.
Untuk aku menghadapi.
Di masa yang akan ku lintasi.
Suratan insani.
Jauh di lubuk hati. Ampunkan hamba ini Ya Rabbi...

14 Februari. Di malam hari. Takkan pula di siang hari. Detik yang dinanti-nanti. Oleh pasangan  yang saling mencintai. Lagaknya bak laki bini. Mengalahkan macam suami isteri. Padahal tak kahwin lagi. Tapi, perasannya tak sedar diri. Macam diorang yang paling ‘hot’ sekali. Mengusung sana sini. Honda dan Suzuki. Porche dan Ferrari. Van dan lori. Dan banyak lagi. Yang peliknya mak bapak pun kasi. Bila dah seronok, memang nak main itu ini. Langsung tak membatasi. Bila dah pinggirkan adat dan syar’ie. Macam-macam boleh terjadi.  Sebabnya hati dah dicemari. Nafsu dah menguasai. Iman sedikit demi sedikit digelapi. Oleh keruntuhan akhlak nurani. Bila dah ‘dapat’ seronok sekali. Langsung tak ingat Ilahi. Apatah lagi malaikat di kanan dan kiri. Syaitan iblis pun menari-nari. Mudah benar anak Adam Hawa dinodai.

Bila suruh ‘ikat tali’ buat tak peduli. Suruh cari tok kadi , pakat tak nak lagi. Saja nak ‘enjoy’ zaman muda mudi. Padahal memang tak mahu dari awal lagi. Saja nak cari keseronokan duniawi. Sebab Ilahi sudah dilupai. Bila dah keluar ‘baby’, kelam kabut nak sembunyi diri. Sibuk mencari doktor dan ‘misi’. Tidak pun, pakat jadi bidan sendiri. Keluar anak terus potong tali.  Badan pon dah jadi pucat lesi. ‘Bini’ yang merana sekali. ‘Laki’ pulak goyang kaki. Lebih teruk lagi menghilang diam sepi. Langsung tak peduli. Sapa yang nak bertanggungjawab bila dah jadi begini.  ‘suami’…??? ‘isteri’…???


Bak kata Nabil… “Lu pikirlah sendiri..”

Tapi, ana tak nak guna istilah ini. Sebab macam tak sesuai untuk isu begini.

Jadi..

Kembalilah kepada Ilahi, Quran yang diutus kepada Nabi, untuk maslahah umat insani, tidak kurang jua prinsip agama yang telah disepakati. Oleh ulama’ dahulu dan kini. Dalam merealisasi. Keunggulan Islami. Bukan sahaja di dunia ini bahkan kesejahteraan ukhrawi. Bila mana berhadapan di depan Ilahi. Semua amal ditanyangi. Apakah dikau mahu kembali. Di dunia yang tiada gunanya lagi. Setelah kau siakan hidup yang sementara ini. Setelah puas kau diberi peluang dan waktu bersendiri. Untuk menginsafi. Untuk pulang menjejaki. Jalan-jalan dan langkah-langkah yang diredhai.
Allahu Rabbi…

0 comments:

Post a Comment