Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Ikhlas

“Ikhlas
ibarat seekor semut hitam
yang berada di atas batu yang hitam
di dalam gua yang kelam
di malam yang gelap gelita.”

Bukan mudah untuk mendapat apa yang diharapkan..
Bukan senang peroleh apa yang dihajat..
Setidaknya tidak salah dalam mencuba..
Tidak rugi dalam melaksanakannya..

Ikhlas dalam melakukan segala hal, sudah pasti dalam perkara-perkara mahmudah dan kebajikan. Jangan disalahsangka dan menduga ikhlas dalam melakukan perkara yang tiada manfaat buat diri dan yang lainnya. Mazmumah.

Selagi mana kita tidak melakukannya, selagi itulah kita tidak akan perolehi apa yang dipinta. Sekalipun dalam doa’, namun tiada usaha tiada jua hasilnya.

Sesetengah perkara perlu dipaksa dalam melaksanakan sesuatu perbuatan. Tidak perlu saat ikhlas dalam diri. “Kalau digelar hipokrit sekalipun, biarlah kita hipokrit kena pada gayanya. Jangan sekadar tahu menggunakan ‘hipokrit’ tapi jahil dalam memahaminya.” Andai dibiarkan memang hancur dan punah. Sebagai contohnya, perlu menunaikan solat dan menutup aurat.

“kalau tidak ikhlas buat apa nak solat”
“kalau tak ikhlas napa plak nak tutup aurat”

…………………………………………………………………………………………………………………

“kalau kau kena campak dalam api neraka, memang kau kena campak dengan ‘ikhlas’..betul2 ikhlas punya..”

Dalam hal yang sebegini perlu dipaksa ataupun menggunakan kiasan yang sepatutnya. Berhemah dan berwasilah dalam meluruskan apa yang lentur. Mungkin pada awalnya, terasa berat untuk menanggung ‘dunia baru’ dalam diri. Andai istiqamah, ikhlas dan redha sebati dalam diri. Bukankah itu lebih manis.


Ikhlas tidak perlu diungkap..
Ikhlas tidak perlu diungkai..
Ikhlas tidak perlu dibicara panjang..
Hakikatnya semula jadi..
Sama-sama kita mencari dan merasai..

0 comments:

Post a Comment