Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Merak & ' Si Merak'

Hidup yang hanya memikirkan kecantikan diri
adalah falsafah hidup burung merak.
Cantiknya lebih, manfaatnya tidak setara.
Dagingnya tidak dimakan,
burung lain enggan berkawan.
Terbang tak setinggi mana.
Lagaknya mendabik dada.
Merak hanya ada kecantikan
yang dimodal untuk dibanggakan.
Jika harga diri merak adalah pada 
cantiknya sentiasa,
apakah harga diri dan maruah seorang insan juga bergantung pada paras rupanya…???


Kecantikan merupakan kelebihan yang Dia anugerahkan pada setiap insan. Tidak kira lelaki mahupun wanita. Yang membezakannya adalah istilah yang digunakan. ‘Tampan’ ‘Kacak’ benarnya istilah untuk kaum lelaki dan sebaliknya ‘Cantik’ ‘Jelita’ dan umpamanya istilah buat kaum wanita.

Kecantikan yang semula jadi dalam diri adalah kurniaan Ilahi yang patut kita syukuri. Buat apa nak mendabik dada menyombong diri dengan pinjaman duniawi ini. Andai dipuji, kembalikan segala-galanya pada Ilahi. Yakni hak yang memberi segalanya. Apa yang ada pada diri kita pada hari ini, pada detik ini, pada tika ini semuanya adalah pinjaman yang tidak utuh. Selagi mana pinjaman ini mampu kita ambil kebaikan darinya, sama-sama kita cuba perolehinya. Asalkan jangan disalahgunapakai bukan pada tempatnya. Zalim pada diri sendiri namanya. Mampu ‘mengaut’ pahala kenapa perlu ‘tamakkan’ dosa.

Tidak dinafikan fitrah manusia mahukan kecantikan dalam setiap perkara tapi apakah kecantikan yang kita mahukan itu mampu buatkan kita beroleh redha dan rahmat Allah. Apakah yakin kiranya kecantikan yang kita miliki ini mampu buatkan kita menjauhkan diri dari murka dan azab Allah di akhirat kelak.

“Ya Allah, sebagaimana Kau cantikkan diri ini maka Kau cantikkanlah akhlak ini”
Beririgan dalam kecantikan.
Apa gunanya cantik pada luaran tapi hodoh dan buruk dalaman...???

0 comments:

Post a Comment