Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

I & M


Peristiwa besar lagi agung di bulan mulia ini. Di bulan Rejab di mana peristiwa yang menjadi salah satu titik permulaan sejarah Islam tercipta. Kisahnya di mana seorang hamba yang dimuliakan Sang Pencipta dari langkah awal hinggalah kemenangan besar buat umat dan agama Islam suatu masa dahulu. Bermulanya ia dengan terasing. Terasing kerana pembawaan yang baru dan lain dari yang sebelumnya.

Di saat ‘perjumpaan’ makhluk yang paling mulia lagi dimuliakan oleh Allah Taala. Saat di suatu ketika di mana dibersihkan hati dan dibersihkan jasmani dan rohani dalam menuju ke arah pengabdian yang kekal abadi.

Dalam penerimaan sebesar-besar amanah buat seorang muslim lagi mukmin. Islam lagi beriman. Bukan sekadar Islam hanya pada nama sahaja. ‘Dipertontonkan’ akan balasan buat mereka yang ingkar dengan segala perintah yang termaktub. Selagi mana tiada taubat dalam hayat kehidupan.

Di saat itu juga, diuji akan sebuah kepercayaan risalah yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. dari Allah Taala yang diangkat darjatnya dan martabat yang suci lagi mulia di sisiNya. Subhanallah. Di tika itu juga, dapat dinilai siapa yang benar dan siapa yang munafik. Di antara sahabat dan penduduk yang  tergolong dalam tiga golongan.

Golongan Pertama 
:- Mempercayai  sepenuhnya

Golongan Kedua     
:-  Kurang mempercayai dan tidak menentang

Golongan ketiga     
:- Langsung tidak mempercayai dan menentang sepenuhnya

Golongan manakah kita yang sebenarnya di saat dunia zaman serba maju di metropolitan ini…???

0 comments:

Post a Comment