Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Kawan...Sahabat...Rakan...Teman...


Seandai engkau bertemu seorang kawan, yang sanggup bersusah atas nama kesetiaan, mendahulukanmu atas nama kebajikan, menyimpan keaibanmu atas nama kejujuran, mempercayaimu atas nama keikhlasan, menegur keimananmu atas nama kebaikan, memendam rasa terkilan demi menjaga perasaan.. Dia bukanlah seorang kawan... Tapi dia adalah seorang sahabat dan teman buat selamanya dalam ukhwah Fillah mahabbah mardhatillah abadan abada.. InsyaAllah


Sesungguhnya amat bermakna jika kita dihadiahkan seorang sahabat yang sama-sama dapat membantu, menolong kita untuk melaksanakan tuntutan agama. Kebaikan dirinya kita tumpangi, kesalahan kita diteguri dan sama-sama menyebarkan kebenaran. Jadilah sahabat yang setia menanggung susah demi sahabatnya yang lain, jangan menyusahkan mereka. Itulah sebaik-baiknya.


Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan bermain buaian bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami. Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah ‘ia’ datang.

*******************************************************************
(^_^)

"Saudara atau temanmu yangg sebenar ialah yang bersamamu, yang sanggup berkorban demi kebahagiaanmu, jika ada sesuatu yg menimpamu, dia sanggup meninggalkan sesiapapun untuk bersamamu.."
- SAIDINA ALI R.A –


"Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Aku memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat baik. Aku mencari segala bentuk rezeki, tapi tidak menemukan rezeki yang lebih baik daripada sabar." 
- Khalifah ‘Umar -

0 comments:

Post a Comment