Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

- Ihtimam - Pemimpin -


Suatu ketika Rasulullah s.a.w. bersama para sahabat selesai melaksanakan solat berjemaah, Umar al Khattab yang ketika itu berada di saf depan berasa terganggu fikirannya. Setiap gerakan Rasulullah s.a.w. di depan para sahabat terasa berat dan sukar. Terdengar bunyi seolah - olah sendi Baginda saling bergesel antara satu sama lain. Solat kali ini terasa lebih lama dari biasa.

Selepas solat, Umar r.a. yang begitu khuatir dengan keadaan Rasulullah lalu mendatangi baginda. Dengan hati-hati Umar duduk di sisi beliau yang serta-merta beliau sambut dengan senyuman. “Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah engkau sedang menanggung penderitaan yang sangat berat, sakitkah engkau, ya Rasul..?” tanya Umar. Rasulullah SAW tersenyum sambil menggeleng, “Tidak wahai Umar, Alhamdulilah aku sihat.”

“Mengapa setiap kali engkau menggerakkan tubuhmu, kami mendengar seolah-olah sendi tubuhmu saling bergeselan?” .”Kami yakin engkau sedang sakit wahai Rasul.” Meskipun keadaannya agak lemah dan agak pucat, Rasulullah s.a.w. tetap tersenyum.

Kerana jawapan “tidak” atau “aku baik-baik saja” beliau rasakan sudah tidak cukup lagi, Rasulullah SAW mengangkat jubahnya hingga ke bahagian perut. Seketika itu juga Umar dan sahabat terperanjat. Kelihatan perut Baginda begitu kempis, perut itu dililit oleh kain yang berisi batu kerikil. Kerikil - kerikil inilah yang mengeluarkan bunyi ketikamana Rasulullah mengimami solat.

“Ya Rasul…,” suara Umar bergetar oleh rasa hiba dan penyesalan, “Apakah jika engkau mengatakan sedang lapar dan tidak punya makanan, kami tidak akan menyediakan dan menyiapkannya untuk engkau?”

Beliau menutup kembali perutnya dengan jubahnya seraya menatap Umar “Tidak, ya Umar. Aku tahu, apa jua dan dalam keadaan apa sekalipun kalian akan sanggup berkorban demi aku, akan tetapi apa yang akan aku katakan di hadapan Allah di hari pembalasan kelak nanti jika sebagai pemimpin aku menjadi beban bagi umatku…?”

Beliau beralih pandangan kepada para sahabatnya yang lain seorang demi seorang seraya berkata, “Wahai sahabat - sahabatku, biarlah kelaparan ini sebagai hadiah dari Allah untukku agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia, terlebih di akhirat.”

Subhanallah, siapa pun yang mendengar kalimat beliau terdiam seketika ,ada yang ,menangis teresak terharu. Para sahabat tersentuh dengan kalimah yang keluar dari mulut Rasulullah.

Mahasuci Allah Yang Menjadikan Sesuatu…yang telah mengutus seorang pemimpin yang begitu mulia akhlak dan perkataannya. Alangkah rindunya kita kepada pemimpin sebijaksana Baginda yang tidak mahu membebani umatnya. Kelak pemimpin seperti inilah yang akan dinaungi oleh naungan Allah pada masa tidak ada naungan selain dari-Nya.

 Selawat dan salam ke atas Baginda Muhammad s.a.w. dan ahli keluarga dan jua para sahabat seluruhnya.

Akan tetapi bagaimana pula dengan masa sekarang…???
Semuanya sudah faham dan fikir-fikirkanlah sendiri…???
Di mana dan bagaimana keadaan kita di hadapan Dia kelak…???
Fikirlah dan renungkan…!!!

0 comments:

Post a Comment