Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Manis Kata Terhanyut Sudah

Kalam madah bicara… ^_^
Kata indah terpesona.. (^_^)
Lisan manis berkata.. (,”)(“,)




Kata - kata dan kalam bicara sangat memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian tidak kira dari segenap aspek dan sudut. Dewasa dan remaja. Usah dipedulikan ‘kanak - kanak ribena’. Yang ingin ditujukan ialah mukallaf. Walhal kata - kata yang tidak benar jua mampu diakui benar andai petah berbicara dan mampu menarik perhatian di khalayak ramai mahupun di sudut bacaan.


Sama juga dengan para peniaga yang manis katanya ketika jual beli. Begitu juga dengan ahli falsafah dan para ilmuan. Terkadang terpegun dengan kelancaran para pemidato. Tetapi perlu diambil cakna, pastikan apa yang kita pelajari, dengari mendatangkan kebaikan kepada kita. “Banyak cakap banyak bohongnya”. Tetapi andai untuk kebaikan apa salahnya seperti di majlis - majlis ilmu. Masalahnya ialah kebanyakannya tidak menghadiri atau meminati majlis ilmu. Entahlah apa sebab musababnya. 


Mungkin benar kita mudah menyangkal apa yang dikatakan oleh orang lain. Hatta langsung tidak diambil peduli dengan teguran walaupun orang yang selayaknya. Seperti para ulama’ menegur umat melakukan perkara yang makruf. Para guru menegur anak murid supaya beradab sopan. Ibu bapa menegur anak - anak supaya berakhlak mulia. Tetapi kita memandang negatif akan orang yang menghulurkan bantuan kepada kita. Bantuan berbentuk dalaman. Bantuan dengan cara teguran. Membantu untuk memperbaiki diri kita. Kita merasai diri kita ‘perfect’ walaupun sebenarnya tidak seberapa.




Andai diri kita di peringkat remaja belasan tahun ataupun 20-an melakukan kesilapan, mungkin sedar atau tidak sedar orang akan berfikir “anak siapa yang buat perangai begitu” “itu anak siapa” “mak bapak dia siapa” “mak ayah dia tak ajar dia”… secara semulajadi dan kebiasaannya begitu. Itulah realiti masyarakat ‘moden’ kini. Masyarakat tidak memandang akan perangai seseorang tetapi masyarakat akan mempersoalkan siapa ibu bapa dan penjaga. Kalau kita mengungkap kata - kata yang kurang disenangi juga, masyarakat akan mempertikaikan seolah mak ayah tidak mengajar anak - anak.


Padahal salah siapa sebenarnya…???
Mahu dituding pada siapa…???
Siapa yang benar dan siapa yang salah...???
Adakah salah ibu bapa yang mendidik sedari kecil…???
Apakah ia salah guru yang mengajar di sekolah…???
Adakah mahu dipersalahkan penjaga dan pengasuh yang mengasuh anak - anak dari kecil sedangkan ibu bapa sibuk dengan kerjaya sehingga langsung tidak diambil peduli akan hal anak-anak…???


Nilailah sendiri, siapa yang mahu dipersalahkan.

0 comments:

Post a Comment