Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Majlis Akad Nikah Di Masjid




Allah SWT berfirman yang bermaksud : 


"Sesungguhnya orang yang layak memakmurkan ( menghidupkan)  masjid Allah itu ialah orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, ( dengan adanya sifat-sifat itu ), maka adalah diharapkan mereka menjadi sebahagian golongan yang mendapat petunjuk”. 
( Surah at-Taubah : Ayat 17 )


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Dalam konteks tegahan atau larangan, terdapat dua jenis larangan. Pertama, makruh iaitu orang yang meninggalkannya mendapat pahala manakala orang yang mengerjakannya tidak mendapat apa-apa. Kedua, haram iaitu orang yang meninggalkannya mendapat pahala dan orang yang mengerjakannya mendapat dosa atau balasan.




Hakikatnya, tidak ada ayat al-Quran dan hadis yang melarang untuk menjalankan akad nikah di masjid. Akad nikah adalah termasuk perkara ibadat. Munakahat. Justeru, ia sesuai juga diadakan di masjid. Mudah - mudahan bertambah akan keberkatan dengan memulakan sesuatu kebaikan di tempat yang paling baik dan mulia. Sekurangnya bilamana dilakukan di masjid, terdetik jua untuk hadir ke masjid. Adakah kita hanya mahu hadir ke masjid di saat kematian kita sahaja. Itupun dikira bagus andai masjid dan tanah masjid masih mampu untuk menerima jasad kita. Jasad tanpa roh. Bagaimana pula andai masjid dan tanah masjid tidak mahu menerima kehadiran kita. Semasa hayat kita, kita sombong untuk menghadirkan diri ke masjid. Tidak kisahlah, andai tidak mahu ke masjid ketika hayat di kandung badan sekalipun, akan tetapi akan tetap hadir jua ke masjid di saat pengakhirannya. Yang lebih 'hebat'nya buat si mayat ini, hadir ke masjid berada di 'saf' yang hadapan sekali. 


Bagaimanapun, perlulah dijaga adab tatasusila apabila berada dalam masjid agar kehormatan dan kemuliaan masjid terpelihara. ini kerana masjid juga dinamakan dengan nama 'Rumah Allah'. apakah kita mahu bersikap biadap apabila menghdirkan diri kita ke rumah Tuan kita. tidak malukah kita bersikap ego apabila menjadi tetamu. Tidak tahu malu namanya. Tidak sedar diri. Antara adabnya iaitu senantiasa berada dalam keadaan menutup aurat, seeloknya zahirkan diri kita dengan air sembahyang yakni wuduk apa bila ingin memakmurkan masjid, menghormati orang lain yang melakukan solat atau membaca al - Quran, menjaga batas pergaulan antara lelaki dan perempuan, jangan membuat bising sehingga menghilangkan kesucian masjid, menggangu orang lain dan sebagainya. Apabila masuk masjid, bacalah doa memasuki masjid. Manis kiranya kita menunaikan solat tahiyatul masjid apabila menjejakkan kaki ke dalam masjid. Tetapi sayangnya, hanya sebahagian sahaja yang melaukannya. seolah terasa berat untuk melakukan solat dua rakaat.




Aku berlindung kepada Allah Yang Maha Agung dan Yang Maha Mulia dan Kekuasaan-Nya yang berkekalan daripada syaitan yang direjam.


Hairannya manusia ini terasa berat untuk menjejakkan kakinya ke masjid tetapi lebih hairan apabila terasa ringan kakinya untuk melangkah pergi menuju ke pasar malam. Masjid di depan mata tak terjejak kakinya akan tetapi pasar malam yang nun jauh di sana sanggup dicapai.


Hairannya manusia apabila terasa lengah untuk berdiri seketika untuk menunaikan solat walaupun dua rakaat akan tetapi lebih hairan apabila tidak langsung terasa lengahnya bediri berjam - jam ketika berjalan - jalan di pasaraya, di tempat membeli - belah.


Hairannya manusia apabila mudah terasa bosan apabila membuka kita suci al-Quran ; hanya mengambil masa yang singkat sahaja untuk menghayatinya akan tetapi lebih hairannya apabila tidak langsung terasa bosan apabila berada di hadapan komputer riba dan seumpamanya dalam tempoh yang agak lama. Leka dengan 'dunia fantasi'.



Peringatan buat bersama...!!!

0 comments:

Post a Comment