Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

‘Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara’

Wahai guru yang dikasihi,
Engkaulah pelita diri ini,
Menerangi hati nurani,
Moga dirimu dirahmati

Ya ALLAH piliharalah guruku,
Agar dipimpin terus hambaMu,
Agar terhindar dari Neraka,
Moga dibukakan pintu Syurga

Tak terbalas jasamu
Berkorban jiwa raga
Mendidik anak bangsa
Jadi insan berguna

Keikhlasan di hati
Hulur bakti dan budi
Kau penyambung warisan
Ilmu cahaya hati

Ampunkanlah wahai guruku,
Kesilapan anak-anakmu,
Ku serahkan jiwa ragaku,
Agar terdidik nafsu liarku

Dengan izin Allahu Rabbi,
Engkaulah guru yang sejati,
Engkau bersabar mendidik kami,
Semoga dirimu diberkati

Datang dengan harapan,
Pulang bawa kejayaan,
Anugerah yang diimpikan

Andai dapat ku putarkan masa, ingin sahaja aku kembali ke zaman persekolahan. Bukan di alam remaja tetapi di zaman kanak-kanak. Ingin sahaja aku kembali ke zaman kanak-kanak sekolah rendah. Di situlah aku mengenal apa itu persahatan. Di situlah terjalinnya kasih sayang antara kawan-kawan. Dan situlah aku perolehi akan segalanya di dunia kanak-kanak. Sebahagian besar hidupku yang aku habiskan di sekolah merupakan saat dan detik yang tak dapat aku lupakan. Detik ini, ingin sahaja aku kembali. Akan tetapi, semuanya hanya tinggal kenangan. Mustahil untuk aku kembali ke saat itu.


Andai diberi peluang, aku lebih rela kembali ke zaman sekolah rendah daripada zaman sekolah menengah. Kerana di sekolah rendah aku dapat segala macam apa yang aku harapkan. Walaupun baru kini aku sedari dari 'tidur' yang lama. Apa jua sekalipun, di zaman persekolahan, aku merasai jua apa itu jasa dan pengorbanan seorang guru. Sedari kecil lagi aku dapat merasai kehidupan seorang guru. Bukan aku yang menjadi guru. Tetapi ayahku yang menjadi guru. Mengajar di sekolah. Kalau di rumah, emak dan ayah aku adalah guru aku. Guru yang terbaik di kalangan yang terbaik. Mengasuh, mendidik dan mengajar segala macam yang tidak pernah aku fikirkan. Segala macam perit aku dapat daripada seorang guru yang bernama Abdul Rahim Md. Noor. Segala macam ilmu yang aku perolehi darinya. Ilmu di dunia lelaki. Dan ilmu tentang pengorbanan dan ilmu tentang kehidupan pula aku perolehi dari seorang pembimbing yang setia, yang tidak jemu apa itu erti kesusahan...Normah binti Shafie. Dua orang guru yang tidak dapat aku lupakan sepanjang hayat hidupku walaupun nyawa menjadi taruhannya. Mengajar dan mendidik aku untuk menjadi seorang insan. 




Hakikatnya, guru dikalangan manusia yang teragung tidak lain dan tidak bukan adalah Muhammad s.a.w. Ada yang mahu membangkang dengan pernyataan ini...???"DIPERSILAKAN...!!!"


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
(^_^)(^_^)


Selamat Hari Guru...
16 Mei setiap tahun merupakan hari yang diraikan sebagai Hari Guru bagi kebanyakan tempat. Ini sebagai mengenang jasa budi baik guru-guru yang telah mendidik kita sedari kecil di tadika, PASTI, sekolah rendah dan sekolah menengah atau seumpamanya. Tidak kira di mana sahaja kita menuntut ilmu, yang pastinya daripada seorang guru. Hatta daripada guru yang berlainan bangsa dan agama. Mereka tetap seorang guru. Walaupun mengajar satu huruf sahaja. Mengajar mengenal huruf dan angka. Daripada buta huruf hingga mampu membaca novel. Dan tidak lupa juga dengan kalimah suci, Al Quran. Daripada buta kepada celik. Betapa besarnya jasa dan pengorbanan mereka. 


Akan tetapi apakah yang telah kita balas akan segala susah payah mereka dalam mendidik dan membimbing kita. Apakah kita telah memberikan satu detik kebahagiaan buat guru-guru kita. Sedari kecil lagi, pelbagai macam ragam dan kerenah yang telah kita tonjolkan buat guru-guru kita. Tidak dengar cakap, degil, keras kepala. Tetapi tidak kisahlah andai kita berkelakuan sebegitu, kerana sudah menjdi lumrah kanak-kanak bersikap demikian. Jangan salahkan anak-anak andai suatu ketika nanti kita sendiri yang akan mengalami suasana sebegitu. Inilah fitrah yang Allah Taala tetapkan. Sekurangnya mampu mendidik jiwa kita sendiri, apa itu erti kesabaran. Sepanjang dunia pengajian kita, adakah kita telah capai redha guru kita ketika mana kita menuntut ilmu dengan mereka. Adakah cukup dengan kejayaan yang kita pamerkan buat mereka sudah mampu menjamin kita mendapat redha dan restu mereka. 


Sebahagian besar kehidupan kita dihabiskan di sekolah, dan 'ibubapa' kita di sekolah berperanan mengasuh, mendidik dan mengajar kita tentang kehidupan. Apa itu erti kehidupan. Kehidupan di luar rumah. Setelah mana berjauhan dari keluarga dan di situlah kita memperolehi 'keluarga' yang ramai ahlinya. 




Apa tujuannya kita menyambut Hari Guru...???
Adakah terikut dengan 'festival' yang seringkali diadakan setiap tahun...???


Andai hari ini dikatakan untuk memperingati jasa-jasa guru, bagaimana pula dengan hari-hari yang lain. Adakah hari lain boleh 'memporak-perandakan' kredibiliti seorang guru. Adakah itu yang kita mahukan. Di mana syaksiah kita sebagai anak murid ataupun bekas pelajar. Haruskah ini yang kita balasi buat mereka.


Tidak salah andai ingin meraikan hari yang berbahagia ini, malahan seeloknya diraikan selalu. Bukannya perlu diadakan majlis-majlis seumpamanya. Kita meraikan majlis ini dengan tadahan doa merufu'kan kesyukuran. Kita mendoakan buat guru-guru kita. Berapa ramai yang mendoakan untuk guru-guru mereka sendiri di dalam doa selepasa solat. Itupun kalau sempat untuk duduk berwirid dan berdoa. Kalau tidak, masakan manusia ini tergolong dalam golongan yang angkuh. Tidak dinafikan kita seringkali mendoakan untuk ibubapa di dalam doa selepas solat mahupun ketika solat. Dan mungkin selepas ini kita melebihkan lagi dalam bacaan doa kita untuk memohon dan berdoa kepada Sang Agung untuk guru-guru kita. Ibubapa kita juga guru kepada kita. Itu sudah semestinya. Hanya yang mahu mengakui kebenarannya sahaja. Kalau difikir-fikirkan tidak mahu mengakuinya, apakan daya si penulis untuk menghalang. Cuma mengharapkan yang terbaik diantara yang terbaik.


Perlulah diingatkan, kita lahir dari sehelai kain yang suci bersih. Dan ibubapa kita yang mencorakkan kehidupan kita sehinggalah kita mencapai masanya. Kemudian kita yang akan mewarnakan kehidupan kita dengan warna-warna yang kita sendiri warnai. Belajar dari seseorang walaupun dengan ilmu yang sedikit, andai tidak dapat restu dan redha, tiada gunanya kita berjaya di dunia ini. Apa yang kita harapkan adalah kejayaan duniawi ukhrawi. Ilmu di dunia inilah yang akan menjamin kita, yang akan menentukan kita, siapa kita di hadapan Allah Taala di akhirat kelak.




Sehebat mana sekalipun seseorang itu, fikirkanlah dari mana datangnya 'kehebatan' itu. Daripada tunjuk ajar dari seorang guru. GURU...!!!

0 comments:

Post a Comment