Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

~Hadapkan Wajahmu~

Sesekali diadakan "ijabati' da'ie" di rumah antara jemaah, rakan taulan dan sahabat perjuangan. Sudah menjadi kebiasaan bagi anak-anak rantau di sini hidup berkeluarga seperti ini. Suatu ketika diadakan di rumah sendiri dan apabila sudah selesai majlis, menjadi kebiasaan istirahah sambil 'bermunaqashah' antara satu sama lain. Dari satu tajuk ke satu tajuk. Beralih topik dan bicara. Adakala dengan nada tinggi, terkadang dengan nada yang rendah. Biasalah keadaan sebegitu. Ana sekadar mendengar sahaja perbualan rakan seperjuangan sehinggalah satu persoalan yang ana dengar...


"Kalau kita orang Islam kata orang bukan Islam sembah batu. Sebabnya tokong dan kuil itu tuhan mereka, macam mana pula kalau orang bukan Islam tanyakan soalan yang sama kepada kita, orang Islam. Kaabah juga binaan dari batu. Orang Islam pun sama jugalah, sembah batu."



Persoalan ini berlegar di pemikiran ana. Kalau duduk bersahaja dan tidak melakukan apa-apa, inilah diantara persoalan yang selalu ana fikirkan. Sekian lama. Hampir setengah tahun juga. Mencari jawapan dan terus mencari namun tiada ketemu. Kadang-kadang ana fikirkan juga, bagaimana soalan seumpama ini ditanyakan kepada orang Islam, dan lebih-lebih lagi kalau ditujukan soalan sebegini kepada ana. Mahu tak terkedu nak menjawabnya. Puas memikirkan jawapan yang sesuai untuk dijawab. Ana langsung tidak tahu.


Sehinggalah suatu ketika ana 'merantau' di dunia 'alam maya' dan ana ketemu satu jawapan kepada persoalan ana ini. Setelah sekian lamanya barulah terjumpa. Syukran diucapkan kepada seorang 'mujahidah'. Dan di sini ana datangkan keterangan ataupun komen yang berkaitan tentang persoalan yang di awal tadi.


Sekadar perkongsian bersama. Lain orang lain jawapannya akan tetapi ana tertarik dengan jawapan ini. Andai ada yang tidak bersetuju dengan ana, ana tidak kisah sekalipun, ana bukan mengganggu sesiapa pun. Ana cuma kongsikan apa yang ana dapat sahaja. Lagi pula, ilmu ini bukan milik ana. Milik Allah Taala. Kenapa mahu sombong dengan ilmu yang Allah Taala pinjamkan kepada kita. Ilmu yang ada pada kita kalau dihimpunkan kesemuanya sekali terlalu kecil nilainya dengan ilmu Allah Taala. Ilmu Yang Maha Luas. Subhanallah...(^_^)


Sama-sama kita renungkan dan ambil 'ibrah dari kenyataan ini.......




"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"


"Oh.. itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"


"Baitullah tu apa?"


"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"


"Allah ada dalam tu?"


"Tak.."


"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"


"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."


"Kamu sembah apa?"


"Saya sembah Allah swt"


"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"


"Saya menghadap sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."


"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."


"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"


"Pernah.. selalu.."


"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"


"Tengok perlawanan bola la.."


"Di mana?"


"Dalam tv la.."


"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."


"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."


"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."


"So..?"


"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"


"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."


"Peliknya.."


"Sebab apa pulak pelik?"


"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."


"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."


"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"


"Ya.. tak pelik.."


"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt.. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."


"Erk.. kau betul.."



************************************************

0 comments:

Post a Comment