Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Manfaatkan Hayatmu ~Rejab~

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Quran atas segala Qalam.




Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya. 


Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari Syurga


Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirat di hari kiamat.
( dipermudahkan tika malalui titian sirat )


Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya. 


Bulan Rejab Syahrullah ( Bulan Allah ), diampunkan dosa bagi sesiapa yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Apabila berpuasa di bulan Rejab, wajib baginya: 


* Diampunkan dosanya yang lalu. 
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal. 
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat. 




Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah setiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. Sesiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu roma jasadnya seribu kebajikan, diangkat baginya seribu darjat, dihapus seribu kejahatan. 


Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina baginya sebuah mahligai yang mempunyai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada sinaran matahari seribu kali. 


Bulan Rejab adalah bulan Allah. Bersedekah pada bulan Rejab, dijauhkan Allah baginya daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, bulan Allah. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji - panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada umat yang terpilih yakni umat Muhammad s.a.w.


Allah menjawap : Telah aku ampunkan mereka...! Barangsiapa meminta ampun ( bersitighfar ) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan Rejab diharamkan tubuhnya daripada api neraka. 


Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya : 
"Telah wajib hakmu atas Aku, maka mintalah olehmu kepada Aku. Demi ketinggian Aku dan kebesaran Aku, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiran Aku dibawah `arasy Aku, engkau kekasih Aku daripada segala makhluk Aku, engkau terlebih mulia atas Aku. Sukakanlah bagi kamu, tiada dinding antara Aku dan antara kamu".
( dari kitab Raudatul Ifkar ) 


Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seumpama berpuasa seribu tahun pahalanya, kerana kebesaran hari Israk Mikraj. 


Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kepayahan dan kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab, dikurniakan Allah kepadanya akan mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus. 


Siapa berpuasa tiga hari di dalam bulan Rejab dan beribadat pada malamnya ( berqiamullail ) , pahalanya seperti dia berpuasa tiga ribu tahun. 


Diampunkan baginya 70 dosa - dosa besar setiap hari, ditunaikan 70 hajat saat keluar nyawa daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf ( ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirat ; jaminan ). 


Rejab ertinya ta'zim ( kebesaran, keagungan, kemuliaan, rahmat, pemurah, kebajikan ). Kerana kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu maka Allah melimpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan maghfirahNya terhadap hambaNya yang beriman, bertaqwa dan beramal soleh pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya. 


Demikianlah betapa istimewanya keagungan bulan Rejab itu sendiri yang dinamakan dengan bulan Allah




Apakah kita telah bersedia untuk merebut peluang ini....???
Apakah hanya menantikan tika usia kita sudah lanjut...???
Andai ditanya "apakah yang kamu lakukan di saat usia remajamu" di akhirat kelak, mampukah engkau dapat menjawabnya...???
Manfaatkannya sebelum di'mampat'kan...


Ayuh semua, kita bangun sedar dari mimpi yang panjang sebelum kita 'bermimpi' hingga kita bangun di 'saat' nya...



0 comments:

Post a Comment