Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Dari Annisa ( Part 2 )

Dan kata Jauharah Mumtaz pula…

“as a muslimah about a man...  yupp...lelaki merupakan org yg paling manis dlm berbicara klu dgn prmpuan...walakin... bukan semua lelaki mcm tu”

“sbnarnya..manis dlm berbicara ni..kte dpt ertikan dlm dua maksud frasa..1. manis dlm berbicara dgn sngaja..2.manis berbicara dgn kprluan..kita lihat satu persatu..pertama...manis dlm berbicra dgn sngaja...jika seorg lelaki manis berbicara dengan sseorg wanita yg haram bgnya..tnpa ada keperluan yg syar'i..golongan ni..ana golongkan mereka2..yg kurang...................... (fhm2 la ye)..n bg golongan ni..ana kurg berminat skit..n jgn trkjut..klu prmpn lbh cpt mngthui lelaki ni jnis yg berbicra manis atau x..kedua...manis berbicara dgn keperluan..yg ni ana terima.”


Sebelum ini ana bawakan satu pesanan dari annisa tentang lelaki. Dan kali ini juga ana bawakan pula satu ‘frasa’ dari ‘amurah’ mengenai manis bicara seorang lelaki. Seperti mana yang diberi balas tentang hal ini. Diakui bahawa lelaki ini cukup manis dalam soal berbicara dengan perempuan. Tapi bukan semuanya. Dan juga pandangan yang diutarakan ada sebabnya yang terjadi sebegitu. Keperluan dan bukan keperluan. Jadi, untuk golongan Adam pula bagaimana ‘respon’ nya. Adakah kita memenuhinya sebagai satu keperluan ataupun bukan keperluan (sengaja). Apakah ini memang benar atau sebaliknya. Yang pastinya, sama-sama kita mengharapkan perkongsian yang tak seberapa ini sedikit sebanyak menjadi rentetan dalam sisa-sisa kehidupan kita. Untuk bermuhasabah. Bukan untuk bertelagah dan berpecah. Masing-masing dengan pendapat dan pendangannya.

0 comments:

Post a Comment