Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

24 Ramadhan

Penghulu segala hari di dalam penghulu segala bulan…
Jumaat terakhir di dalam Ramadhan yang mungkin 'akhir' kalinya…


Terakhir. Di hari-hari terakhir di dalam 10 hari yang terakhir dan Jumaat terakhir di dalam bulan Ramadhan 1434H, mungkin juga Ramadhan yang terakhir kalinya buat diantara kita. Pantas tangkas masa menginjak sedikit demi sedikit tanpa disedari.

Ayuh, kita tambahkan had kelajuan mengerjakan amal ibadah di hari-hari terakhir ini. Bersaing kita dalam amal kebajikan, mudahan ia bermanfaat untuk diri kita sendiri juga. Mengapa tidak kita menjadi ‘role model’ buat yang lainnya.

Dalam bersaing mencari redha dan rahmat Allah di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, perbaharui niat kita agar tidak tersimpang jauh dalam beribadah. Ikhlaskan diri relakan diri tanpa ada sifat riak yang bersarang. Manis sebegitu.


Menghitung hari-hari yang terakhir, apakah amalan yang kita lakukan sepanjang Ramadhan berbaloi untuk kehidupan akhirat kita…??? Apakah Ramadhan ini lebih baik dari Ramadhan yang lepas…??? 

0 comments:

Post a Comment