Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

27 Ramadhan

Ramadhan adalah bulan tarbiyah untuk mengukuhkan jiwa Tauhid,
mengekang tuntutan nafsu, menundukkan jiwa raga semata-mata kepada Allah s.w.t.…
Dan menolak segala runtuhan jiwa ke arah menderhaka kepada Allah Taala..
Madrasah Ramadhan yang kita lalui ini akan mentarbiyah dan mengajar kita,
bahawa mengamalkan apa yang diperintah Allah di dalam al Quran al Karim,
sebagai sumber, ‘manhaj’ Rabbani itu merupakan kewajipan bagi setiap yang bergelar Muslim..

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Bulan Ramadhan yang kita laluinya sekarang ini adalah satu bulan dalam memantapkan jiwa seorang muslim yang mu’min. Jangan sekadar muslim pada namanya sahaja namun mu’minnya jauh tersimpang. Kasihan sama sekali. Bukan sekali tapi berkali-kali kasihannya. Bulan Ramadhan yang menjadi pusat pentarbiyahan yang mengajar kita dalam menguatkan dan mengukuhkan hati nurani kita dalam mempercayai ruh Tauhid. Iaitu Tuhan yang satu. Allah s.w.t..

Di samping dalam kepercayaan kita itu, Ramadhan juga mengajar kita supaya mengawal segala hawa nafsu yang mazmumah. Agar dapat kita memelihara kehormatan kita sebagai mu’min sejati  yang bertaqwa kepada Allah s.w.t.. Mengapa perlu menderhaka sedangkan segala kurniaan yang diberi cukup bernilai. Menderhaka tidak bermakna kufur atau murtad tapi tidak mensyukuri dengan segala nikmat yang  sedia ada.

Dalam menjalani kehidupan sebagai seorang yang beragama Islam, jadikanlah al Quran itu sebagai satu sumber rujukan dalam mengamalkan segala yang diperintah dan menolak apa yang dilarang. Mengapa cuba memprotes sesuatu yang baik sedangkan yang baik itu adalah wasilah untuk kita mendapatkan rahmat dan kasih sayang Allah.

Mudahan dengan sebulan kiranya madrasah Ramadhan yang kita lalui ini ada sedetik rasa untuk kita berubah ke arah yang lebih baik. Biar sedikit perubahan tapi tetap istiqamah. Andai tidak kasih pada jasad pinjaman ini, kasihanilah pada rohani yang hangatkan belaian redha, keampunan dan rahmat Allah s.w.t..


*manusia itu tidak pernah lari dari salah dan silap

0 comments:

Post a Comment