Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

25 Ramadhan

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
1.    Sesungguhnya Kami telah menurunkannya ( al Quran ) pada malam qadar.
2.    Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu…???
3.    Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu tahun.
4.    Pada malam itu turun para malaikat dan Ruh ( Jibril ) dengan izin Tuhannya untuk mengatur semua urusan.
5.    Sejahteralah ( malam itu ) sampai terbit fajar.


Malam lailatul qadar yang dijanjikan oleh kalam Allah s.w.t. di dalam kitab suci umat manusia sepanjang hayat, al Quran. Malam di dalam bulan Ramadhan. 10 malam yang terakhir.

Terdapat ikhtilaf ulama’ tentang bila berlakunya lailatul qadar. Lebih kurang 40 pandangan para alim ulama’ tentang hal ini. Ada yang mengatakan di awal Ramadhan, ada juga pendapat yang mengatakan malam setelah pertengahan Ramadhan.

Ada pendapat yang mengatakan setelah malam 17 Ramadhan, malam ke 23 dan banyak lagi. Memang banyak kalau ingin dinukilkan semuanya. Bagi 10 malam terakhir, dikatakan berlakunya malam lailatul qadar pada malam-malam yang ganjil yakni malam ke 21,malam ke 23, malam ke 25, malam ke 27 dan  malam yang ke 29.

Tetapi seperti sedia diketahui, 10 malam terakhir di bulan Ramadhan sudah menjadi bualan buat umat manusia tentang berlakunya malam lailatul qadar. Sekadar banyak bicara sahaja tapi tiada usaha untuk mendapatkannya tiada guna juga.


Masih ada peluang lagi untuk kita mempertingkatkan amalan kita di dalam bulan Ramadhan ini. Manakan tahu, baki hari yang ada ini adalah yang terbaik dalam hidup kita.

0 comments:

Post a Comment