Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

29 Ramadhan

Sebulan sudah kiranya kita bermujahadah merentasi lapangan Ramadhan. Segala-galanya telah kita lalui dengan seribu satu cara. Sama ada ia adalah rintangan halangan mahupun impian harapan. Bagaimanakah hasil tuaiannya selama sebulan kita ditarbiyah di bulan Ramadhan ini. Tarbiyah…??? Adakah berputik hasil yang disemai di dalam madrasah yang telah kita jejaki ini.

Apakah perasaan yang kita rasai tika ini. Saat Ramadhan kian berlalu pergi meninggalkan kita. Apakah kita berasa gembira ataupun berduka. Berfikir sejenak, ingatkan tiada yang bersuka ria bilamana Ramadhan pergi meninggalkan kita tapi masih ada lagi yang cukup berseronok bila sudah di penghujung Ramadhan.

Tetamu yang kita menantikan di awal dahulu kini sudah tiba masanya. Tiba waktunya untuk ia berlalu pergi. Meninggalkan 1001 kesan di dalam diri kita. Lihatlah ke dalam diri kita sekarang ini. Apakah tanda yang ditinggalkan merupakan petanda yang baik atau sebaliknya.

Bandingkan diri kita sebelum hadirnya dan sesudah perginya tetamu kita yang mulia itu. Usah dicari pandangan yang lain. Kita sendiri boleh menilainya, adakah kita semakin baik di awal dahulu atau semakin teruk dari dahulu.

Kasihan andai tetamu yang membawa rahmat itu tidak kita capai. Tetamu itu datang dengan rahmat kasih sayang tapi kita sendiri yang menolaknya.

Adakah ini Ramadhan yang terakhir buat kita. Adakah kita mampu ketemu lagi Ramadhan yang akan datang. Apakah kita yakin, kita masih mampu bertahan hingga Ramadhan yang menanti dengan sabar. Kitaran hidup yang kita lalui mengajar kita erti kehidupan. Andai ini Ramadhan yang terakhir buatku, ku harapkan ia adalah Ramadhan yang terbaik diantara yang terbaik.


Mudahan dapat ketemu dikau lagi di masa mendatang..

Salam wida’ wahai tetamu yang ku cintai Ramadhan Kareem..

3 comments:

Masha Meisters said...

maizatulikma:seorang insan yang mulia dapat bersama untuknya...saya harap semua dapat menjadi insan yang mulia...

Masha Meisters said...

nurain najwa:jadilah insan yang mulia ya...kita hendaklah bersama sentisa ya...

Masha Meisters said...

semua nanti kirim salam kat keluarga tau and cakap kat diorang selamat hari raya hihihihi...

Post a Comment