Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Sepertiga Malam

Entah mengapa malam ini ana terjaga awal dari tidur. Tidur yang kurang nyenyak. Terjaga dari lamunan mimpi yang entah samada wujud atau tidak wujud, di hening pagi yang sunyi ini. Alih ke kanan dan alih ke kiri masih tidak dapat melelapkan mata. Rasanya seolah mahu menyambung tidur sahaja. Berjuang dan terus berjuang. Antara kewajipan dan keharusan. Akan tetapi, terdetik niat di awalnya lagi sebelum tidur untuk berdiri bermunajat sebentar di kala malam yang sepi. Terus bangun dari "hamparan keenakan" mengambil "sinaran cahaya syurga" di waktu kesejukan di pagi hari. Masih terlalu pagi lagi. Meletak hamparan "sembah" untuk menghadap Dia, Tuhan Pencipta Sekalian Alam. Sambil berdiri, sambil "berbicara", sambil menghayati akan makna setiap kalimah bahasa syurga. 
Surah al Fatihah dan Surah  az Zalzalah.......


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
إِذَا زُلْزِلَتِ الاْرْضُ زِلْزَالَهَا- وَأَخْرَجَتِ الارْضُ أَثْقَالَهَا- وَقَالَ الإِنسَـنُ مَا لَهَا- يَوْمَئِذٍ تُحَدّثُ أَخْبَارَهَا- بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَى لَهَا- يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتاً لّيُرَوْاْ أَعْمَـلَهُمْ- فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ- وَمَن يَعْـمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ

(1. When the earth quakes with its Zilzal.) (2. And when the earth throws out its burdens.) (3. And man will say: "What is the matter with it'') (4. That Day it will declare its information.) (5. Because your Lord will inspire it.) (6. That Day mankind will proceed in scattered groups that they may be shown their deeds.) (7. So, whosoever does good equal to the weight of a speck of dust shall see it.) (8. And whosoever does evil equal to the weight of a speck of dust shall see it.)

1. Apabila bumi digoncangkan dengan goncangannya (yang dahsyat), 2. dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung)nya, 3. dan manusia bertanya: "Mengapa bumi (jadi begini)?", 4. pada hari itu bumi menceritakan beritanya,  5. karena sesungguhnya Tuhanmu telah memerintahkan (yang demikian itu) kepadanya. 6. Pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan yang bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka 1597.  7. Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya. 8. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarrah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula.  
Teruja menghayati makna di dalam "pengabdian". 

Surah al Fatihah dan Surah an Nasr.......

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَآء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ- وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ اللَّهِ أَفْوجاً- فَسَبّحْ بِحَمْدِ رَبّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوبَا

(1. When there comes the help of Allah and the Conquest.) (2. And you see that the people enter Allah's religion in crowds.) (3. So, glorify the praises of your Lord, and ask His forgiveness. Verily, He is the One Who accepts the repentance and Who forgives.)

1. Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, 2. dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong,3. maka bertasbihlah dengan memuji Rabbmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat.

Ku teruskan hingga ke penghujung. Di sujud terakhir. Sebagai hamba yang hina. Sebagai hamba kerdil yang penuh dipaluti dengan dosa noda. Terkenang dosa yang telah lalu, dosa hitam yang sedang dilakukan, dosa yang tak akan terlepas di masa yang akan datang. 

"Ya Allah, selawat dan salam ke atas junjungan besar Baginda Nabi Muhammad s.a.w. dan ahli keluarga dan para sahabat, tabi' tabi'in dan para mujahid dan mujahidah di dunia Islam."

"Ya Rabb, kau ampunilah segala dosa-dosaku, dosa kedua ibu bapaku, dosa ahli keluargaku, dosa guru-guruku, dosa ahli qariahku, dosa sahabat, rakan dan kawanku, dosa ahli baitku, dosa orang-orang di sekelilingku, dosa semua umat muslimin dan muslimat, samada masih hidup ataupun yang telah mati, samada kami sedar atau tidak sedar, sengaja atau sengaja. Maha SuciMu Ya Allah, ku pohon padaMu. Mudah-mudahan apabila kami mati kelak kami redha untuk bertemu dengan Engkau dan Engkau redha untuk bertemu dengan dengan kami."

"Ya Allah, kau permudahkan segala urusanku Ya Allah. kau permudahkan segala urusan kedua ibubapaku, Kau permudahkan segala urusan ahli keluargaku dan seterusnya urusan Muslimin dan Muslimat sekaliannya. PadaMu aku serahkan akan segalanya. Satu-satunya pengharapan yang aku panjatkan. 
Selawat dan salam ke atas junjungan agung kekasihMu Rasulllah s.a.w. dan ahli keluarga baginda dan para sahabat baginda."

Dikala ini, takungan mata digenangi air entah dari mana dan titisan airmata jernih keguguran jua akhirnya. Setelah sekian lama tiada "mutiara" yang mengalir dari mata seorang hamba. Hamba kerdil lagi hina.



03.54 pagi
8 Disember 2010
3 Muharam 1432

0 comments:

Post a Comment