Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Keutamaan membaca al Quran

Keheningan malam,  di kala bersendirian di malam yang sunyi sepi merupakan suatu ketenangan yang benar-benar sesuai untuk membaca al-Quran, tadabbur, menghayati dan memahami makna setiap kalimah suci yang kita bacakan. Di saat inilah kita dapat merasai betapa agung dan nikmatnya kesucian kitab suci Islam..AL QURANUL KARIM.
Sambil membaca dengan suara yang perlahan, semestinya ia dapat diresapi dalam penghayatan diri apabila terasa keindahan alunan dan irama setiap kandungan ayat suci yang kita bacakan.. INSYAALLAH.

Firman Allah s.w.t. di dalam surah al Muzammil pada ayat ke 20 yang membawa maksud "...dan bacalah apa yang mudah bagimu dari al Quran..." Oleh kerna itulah, Rasul junjungan besar Muhammad s.a.w. telah mengajar kita dan senantiasa mengajar dan mendidik kita agar mengetahui dan mempelajari serta mengetahui akan manfaat dan keutamaan membaca al Quran...

Dan diantara sedikit sebanyak keutamaannya ialah :-

1.   MENTENTERAMKAN HATI - sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. "Tidaklah sesuatu kaum berkumpul di suatu masjid daripada masjid-masjid Allah, mereka membaca al-Quran dan mempelajarinya kecuali turun kepada mereka akan ketenteraman hati, mereka diliputi dengan  rahmat, malaikat menaungi mereka dan Allah  menyebut-nyebut nama mereka dan Allah menyebiut-nyebut makhluk yang ada di sisiNya". (HR. Muslim)

2.   PENYEMBUH - menurut ibun Qayyim dalam kitab Zadul Ma'ad ada menyebutkan bahawa al Quran adala penyembuh yang sempurna dari seluruh penyakit jasmani mahupun rohani, sebagaimana firman Allah Ta'ala "Wahai manusia! Sungguh, telah datang kepadamu pelajaran (al Quran) dari Tuhanmu, penyembuh bagi penyakit yang ada dalam dada, dan petunjuk serta rahmat bagi orang yang beriman." Yunus:57

3.   KEDUA ORANG TUA MENDAPATKAN MAHKOTA SYURGA -  dari Muadz bin Anas, Rasulullah bersabda "barangsiapa membaca alQuran dan mengamalkan apa yang terdapat di dalamnya, Allah akan mengenakan mahkota kepada kedua orang tuanya pada hari kiamat kelak. Di  mana cahayanya lebih terang daripada cahaya matahari di dunia. Maka kamu tidak akan menduga bahwa pahala itu disebabkan amalan seperti itu." (HR. Abu Daud)

4.   KEMULIAAN DARI ALLAH - orang yang membaca al Quran senantiasa mendapat kemuliaan dari Allah bahkan orang yang masih tidak betul dalam membaca al Quran (baru belajar) mendapat dua pahala sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. "orang yang membaca al Quran dan ia mahir dalam membacanya maka ia akan berkumpul bersama-sama dengan para malaikat, yang lebih mulia lagi adalah berbakti. Sedangkan orang yang masih tersekat-sekat membaca al Quran dan merasa berat untuk membacanya maka ia mendapat dua pahala ( belajar dan membaca al Quran )...." (Muttafaqun 'alaih)

5.   DIBELA DI AKHIRAT -  dari abu Hurairah bahawasanya Nabi bersabda yang membawa maksud "bacalah al Quran maka sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat kelak sebagai syafaat (pembela) bagi ahlinya iaitu orang yang membaca, mempelajari dan mengamalkannya." (HR. Muslim)

.............................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................

0 comments:

Post a Comment