Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

Malam

Qiamullail adalah merujuk kepada amalan beribadat pada malam hari dengan mengerjakan solat-solat sunat seperti solat Sunat Taubat, Tahajjud, Hajat Witir dan lain-lain, serta amalan-amalan seperti membaca Al-Quran , berzikir , beristighfar, berdoa dan sebagainya . Ibadah Qiamullail sangat digalakkan di dalam Islam. Qiamullail boleh dikerjakan secara berseorangan atau secara beramai-ramai.


Berjaga malam dalam melaksanakan ibadah untuk mendekatkan diri pada Yang Esa. Tidak kiralah, tidak kisahlah ibadah yang bagaimana cara sekalipun. Apa pun, marhalah kita adalah untuk taqarrub kepada Tuhan Semesta Alam. Segala macam ibadah mampu kita laksanakan di kala malam yang sunyi, terhindar dari bunyi gempita dan suasana riuh. Adat di waktu malam suasananya yang sunyi bebas daripada suara-suara dunia yang entah apanya. Andai sekalipun, suara alam masih lagi melagukan tanda syukur pada Sang Pencipta.

Mampu untuk berjaga malam untuk beribadah walaupun sekadar serangkai kalimah suci. Tapi, apa yang kita lakukan andai berjaga di kala malam hari. Tidak lain dan tidak bukan hanya mainan dunia yang tiada ke penghujung melainkan mati. Lebih mengutamakan hayat dunia daripada hayat akhirat. Saham akhirat tercampak ke sebelah digenggamnya saham dunia. 

0 comments:

Post a Comment