Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

1 Ramadhan


Awal Ramadhan semangat saja bukan membicarakan tentang itu ini di dalam bulan mulia yang penuh dengan rahmat. Tapi, kebanyakannya asyik mengkhabarkan tentang makan itu ini, sahur dengan makanan ini, berbuka dengan segala macam jenis makanan.

Kadang terfikir, betul atau tidaknya juadah yang tersedia waktu berbuka itu. Banyak batasnya. Bersangka baiklah sesama kita. Berbuka secara berjemaah katakan. Sebab itulah banyak juadah hanya untuk berbuka sahaja di awal ‘ifthar’.

Hari pertama. Apa sekalipun, jangan jadikan kekenyangan yang dialami itu sebagai sebab untuk kita malas untuk menunaikan ibadah ataupun melengah-lengahkan ibadah tarawikh dan sebagainya. Kalau setakat hebat di ‘pentas’ makanan tapi ‘ceroi’ di landasan ibadah tiada gunanya.


Seimbangkan duniawi dan ukhrawi bermula dari awalan. Istiqamah dengan niat yang ikhlas dalam menjalani ibadah sepanjang Ramadhan ini. Perbaharui niat setiap tika dan masa. Mudahan Ramadhan kita pada kali ini lebih baik dari sebelumnya.insyaAllah.


0 comments:

Post a Comment