Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

22 Ramadhan


Masa yang berlalu sejak awal Ramadhan terasa pantasnya. Di awal Ramadhan, ada yang mengeluh bila nak habisnya Ramadhan ini. Sekarang hanya berbaki seminggu sahaja lebih kurang. Dengan makna, kita sudah berada di penghujung Ramadhan 1434H. Masa dan waktu dan keadaan yang kita sendiri tidak akan kembali pada saat dan detik ini.

Di akhir-akhir Ramadhan inilah, kita cuba merebut dan bersaing antara satu sama lain dalam mengerjakan ibadah. Biar timbul rasa dengki dan cemburu buat sesama kita. Bukan dengki dan cemburu dengan perkara-perkara mazmumah bahkan dengki kita, cemburu kita sesama muslim dalam perkara mahmudah.

Kita dengki dengan sahabat kita disebabkan dia selalu bangun malam misalnya. Kita juga bangun malam bersama. Tapi, dia mengerjakan ibadah, berqiamullail, membaca al Quran. Kita pula bangun malam sekadar ingin ke tandas. Kalau tidak pun, menonton perlawanan bola sepak. Tidak kurang juga yang bermain ‘game’ mahupun yang lepak di sana sini.

Bersangka baik, yang lepak itu bukan sebarang lepak..
Yang bermain ‘game’ itu bukan sebarang main sahaja..
Yang berjaga malam bukan sebarang berjaga..
Dalam diam hati mereka bertasbih, bertahmid dan bertakbir mengakui

“tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah..”

0 comments:

Post a Comment