Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

11 Ramadhan

Alhamdulillah, Segala Puji Bagi Allah s.w.t. Yang Maha Mengetahui akan segala sesuatu di langit dan di bumi dan diantara keduanya. Puji-pujian buat Tuhan Rabbul ‘izzah yang menjadikan siang berganti malam dan malam berganti siang. Keduanya silih berganti dengan percaturan yang cukup sempurna tanpa ada cacat celanya.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah s.w.t. kerana kita masih lagi diberi peluang nikmat kehidupan di samping dua nikmat agung yang tiada nilainya. Nikmat Iman dan nikmat Islam. Kerana nikmat ini kita cuba mencari erti taqwa. Dan dengan ketaqwaan itulah kita dimuliakan oleh sekalian makhluk Allah s.w.t..

Mengungkap firman Allah s.w.t. di dalam kitab sucinya, al Quran..
maksudnya:
“…sungguh, yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa…” ( 49 : 13 )



Di dalam Ramadhan yang mulia ini, kita buktikan nilai taqwa kita dengan menjalankan kewajipan kita sebagai seorang hamba kepada Sang Pencipta. Bukannya hamba kepada hamba. Kita akui bahawa puasa itu adalah wajib maka kita laksanakanlah sebaiknya. Jangan sekadar mengungkap taqwa di lisan tapi taqwa hanya tinggal ‘taqwa’.

0 comments:

Post a Comment