Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

3 Ramadhan

Dari raut wajahnya, tampak garang. Andai bercakap, dari kejauhan terdengar suaranya yang lantang. Apakan tidak, bercakap seperti biasa namun kedengarannya seolah-oleh sedang menengking. Andai menengking usah dikatakan apa lagi. Tapi itulah dirinya yang sebenar.

Urat tua yang menjalar di lengan jelas kelihatan. Kehijauan dan kebiruan. Kulit kering terpamer dimamah usia. Setengah abad lamanya. Apa yang dikata, itu yang dikota. Lebih banyak berdiam diri dari berkata-kata. Andai mula berkata-kata, yang mendengar ada yang gelisah jiwa. Bila ditegur, ada yang bermasam muka.

Tapi, semuanya itu hanya tinggal kenangan. Kenangan yang tidak akan kembali sama sekali. Buatlah apa cara sekalipun, masa yang berlalu tidak akan dapat dicari, dicapai untuk berhenti biarpun sejenak. Jelas terbayang memori bersama.

Andai dapat ku putar waktu…..tapi semuanya itu adalah mustahil sama sekali. Dari kejauhan ku terima khabar yang tidak disangka. Terima dengan redha, lubuk hati yang sedih tak terkata. Air mata entah mengapa sukar menjengah. Hilang ke mana. Pasrah.

Antara dua dunia, ku kirim doa buat insan di sana bersemadi dengan amannya. Sampai ketika, kita akan ketemu jua. Teringat kata-kata insan tersayang, “kalau tak sempat jumpa lepas ni, kita jumpa kat sana nanti.” Tersentap.

Dua tahun berlalu dengan pantas. Masih terasa bersama seperti semalam. Namun, jiwa perlu kuat untuk menerima. Hakikat kehidupan setiap yang hidup pasti akan mati. Mati meninggalkan dunia sebagai tempat persinggahan.

Tersenyum bila mendengar ‘kisah’ di saat-saat akhirnya. Mudahan dikau bahagia dan dirahmati di sana. Allahumma amin.

Ku kirim doa dan al Fatihah saban waktu dan ketika…


………………………………………………………………………

Berapa ramai orang yang mengambil kebaikan dan kebajikan di dalam bulan Ramadhan ini. Sebelum Ramadhan kelihatan hamba itu, hamba ini ke sana ke mari. Bila tibanya Ramadhan, ke mana dia menghilangkan dirinya. Bila diketahui situasi sebenar, hamba itu sudah kembali menemui Tuhan Pencipta. Masa yang diharapkan agar dapat ketemu Ramadhan tidak kesampaian.


Kita yang berjaya ketemu dengan Ramadhan tidak mengambil satu pengajaran sekalipun. Manakan tahu, inilah Ramadhan kita yang terakhir kalinya. Mudah-mudahan Ramadhan yang kita lalui pada kali ini lebih baik dan antara yang terbaik dari sebelumnya.

0 comments:

Post a Comment