Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

14 Ramadhan

Dua minggu sudah lamanya kita berada di dalam bulan yang mulia ini. Dua minggu juga kita melaksanakan tuntutan kewajipan ke atas diri kita sebagai umat Muhammad s.a.w.. Ia adalah salah satu daripada tuntutan-tuntutan Islam yang kita kasihi.

Separuh daripada Ramadhan berjaya kita tempuhi. Hanya tinggal separuh sahaja lagi. Namun begitu, tidak semua yang berjaya menghabiskan Ramadhan dalam dua minggu ini. Masakan ada yang lebih mengasihi mereka. Andai kita adalah makhluk yang paling mengasihi diri mereka, tapi ada lagi yang lebih tinggi kasihnya buat mereka. Saat mereka dipanggil dan dijemput lebih awal daripada kita. Terima, redha atas ketentuanNya.

Walaupun dua minggu berlalu, kesan tarbiah di dalam bulan Ramadhan seolah-olah tidak wujud. Sikap dan perangai masih lagi sama. Masih di takuk yang lama. Tiada langsung perubahan. Erti yang tiada erti tarbiah Ramadhan ini. Masih ada lagi kesempatan untuk meneruskan niat perubahan.


Dalam ‘pencarian’…


0 comments:

Post a Comment