Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

15 Ramadhan


Sudah 15 hari lamanya kita berpuasa. Terasa macam baru semalam kita mula berpuasa. Hari ini sudah menjengah ke pertengahan Ramadhan. Pertengahan bulan Ramadhan. Bulan ke sembilan dalam kalendar Islam. Kalendar Hijrah. Jangan sekadar tahu berpuasa sahaja tapi tidak tahu bulan ke berapa di dalam Islam.

Amanah adalah satu tanggungjawab yang mesti dilaksanakan biarpun siapa dirinya. Samalah, apabila seseorang yang bekerja diberi amanah untuk menjalankan kerjanya. Ada tuan besar katakan. ‘Bis Boss’.

Tidak kisah kerja apa sekalipun, namun amanah itu adalah satu kepercayaan dan tanggungjawab yang perlu dan mesti dipikul serta dilakukan kena pada tempohnya.

Dalam bulan Ramadhan ini juga, kita sebagai muslim diberi satu amanah iaitu berpuasa di bulan Ramadhan menepati syarat-syaratnya. Bila sudah diberi amanah ; Apabila sudah diberi kepercayaan ini, adakah kita melaksanakan amanah yang dipertanggungjawabkan.

Jangan sekadar ‘aku dah terima amanah’ tapi tidak melakukan. Sudah tentu amanah yang dipertanggungjawabkan perlu dijaga dipelihara sebaik mungkin. Secantik dan seindahnya. Bukan sekadar pada kata-katanya sahaja.


Begitu jugalah puasa kita dan amalan kita di bulan Ramadhan ini. Perlu dijaga dan diperlihara biarlah tampak cantik menarik tertarik menawan rupa gayanya. 

0 comments:

Post a Comment