Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

17 Ramadhan

Di dalam sejarah Islam tercatatnya sebuah peristiwa “Nuzul al Quran”. Peristiwa yang terjadi di dalam bulan Ramadhan. Penurunan al Quran yang mulia di dalam bulan yang mulia dalam sejarah Islam yang mulia. Segala-galanya dimuliakan sekiranya al Quran dijadikan sebagai satu panduan hidup dan pedoman kehidupan makhluk sejagat.

Di sinilah tercatatnya segala hukum hakam kehidupan manusia dari segi ibadahnya. Ibadah yang merangkumi tentang kebersihan dan perbahasannya. Solat dan kewajipan solat begitu juga dengan perbahasannya. Puasa dan kelebihannya yang kita sedia maklum. Termasuklah juga tentang kewajipan menyempurnakan zakat dan menunaikan haji dan umrah. Dengan bahasa mudahnya, Rukum Islam.

Dari segi muamalatnya yang menerangkan tentang segala urusan jual beli. Sama ada buat penjual mahupun pembeli. Jaminan dalam perniagaan. Soal hutang piutang dan dengan kata lain, segala-galanya tentang perniagaan serta wasiat. Semuanya ini cukup bernilai dalam soal muamalat.

Seterusnya dari segi munakahat, iaitu tentang bab nikah kahwin. Inilah bab yang cukup digemari dan cukup disukai ramai. Kalau sekadar mahu kahwin tapi tidak mempelajari tentang ilmu munakahat, tak jadi juga. Ada setengahnya itu, bila ditanya apa rukun nikah…??? Gelabah semacam saja. Tapi kahwinnya mahu cepat.

Dan akhirnya tentang ‘jinayat’. Dengan bahasa mudahnya. Hukum hudud yang Allah s.w.t. tetapkan di dalam kitab sucinya, al Quran. Sebagai contohnya ana datangkan tentang mencuri. Adakah seseorang yang mencuri terus dipotong tangannya. Perlu ingat, ada 15 perkara yang membolehkan mencuri. Kalau tidak tahu, jangan terus terang menjatuhkan hukum.



Al Quran yang merupakan peradaban Islam untuk umat sejagat tapi berapa ramai yang sekadar belajar tapi tidak mengamalkan. Berapa orang yang mengamalkan tapi langsung tiada kesannya. Jangan kita hebat tentang ilmu al Quran di dunia ini tapi bila di akhirat kelak, al Quran tidak mahu menjadi syafaat kita. Nauzubillah.

0 comments:

Post a Comment