Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat CintaMu Ya Allah.. Aku jadikannya teman hidup dimana jua ku berada.. Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu Ya Allah.. Tatkala rindu syahdu melanda, bisikan Zikir menjadi penawar hatiku.. Ketika sujud, aku memohon agar Kau menerima segala amalanku.. Dalam Tahajud ku bisikan.. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku b'sama yg Kau kasihi.. Dan panggilan pulangku, menjadi pertemuan pertamaku denganMu.. Ya ALLAH Kekasihku.. Engkau Yang Satu..

16 Ramadhan

Antara perkara wajib dan perkara sunat, mana dahulu yang perlu kita dahulukan. Mana yang perlu kita utamakan. Kalau tanya kanak-kanak sekalipun, WAJIB adalah perkara yang perlu kita dahulukan. Tapi kebanyakannya lebih gemar mengutamakan perkara sunat berbanding dengan perkara wajib.

Perkara sunat yang cukup mudah sekali kita tunaikan berbanding dengan perkara wajib. Sebagai contohnya, kerap bangun malam berqiamullail diteruskan lagi dengan tadarus al quran. Kemudian tidur semula hingga mengakibatkan subuhnya melepas. Melepas bukan bermakna tidak menunaikan solat. Tetap tunaikannya. Tapi terlepas waktu subuh. Waktu yang ditetapkan. Dengan kata lain, ‘subuh gajah’ tidak pun ‘subuh dinasour’. Silap hari bulan, boleh dijama’kan sekali dengan solat sunat dhuha.

Begitu juga dengan menuntut ilmu. Tidak kira menuntut ilmu dari cara dan aspek yang bagaimanasekalipun, jangan cuba pertikai si fulan itu tidak datang mengaji. Si fulan itu malas nak datang tuntut. Apa kamu tahu cara kehidupan seharian 24 jam yang si fulan itu lakukan..??? Jangan kerana diri kita dikenali sebagai penuntut ilmu yang tegar, kita dengan mudahnya menafsirkan seseorang yang tidak se’aliran’ dengan kita.

Perlu diingatkan, menuntut ilmu itu adalah perkara wajib. Amalan qiamullail dan bertadarus itu adalah sunat. Andai tidak menuntut ilmu, dari mana datangnya ilmu yang hendak kita laksanakan adab-adab dan cara ingin bertadarus dan berqiamullail. Amalan sunat itu sebagai menampung amalan kewajipan dalam seharian kehidupan kita.


************************************************

Kita mempunyai sepasang pakaian. Pakaian kita sekadar kosong tiada coraknya. Kita tampalkan, kita corakkan dengan pilihan kita sendiri supaya ia nampak menarik di pandangan kita. Kalau kita tidak tahu bagaimana mahu mencorakkannya, apakah kita bisa menjadikan pakaian kita itu secantik mata memandang…???

0 comments:

Post a Comment